Şu konuyu artık kapatalım: Müzik yazarı kimdir?

Ece Ulusum – Ahmet Yatğın

Yayın hayatına başladığımızda ekipçe aldığımız karar şuydu; biz müzik haberciliği yapacağız. İş kritik yapmaya geldiğinde kulağımızın, konser deneyimlerimizin ve okumalarımızın yeterli olmadığını düşünüyoruz çünkü. Daha fenası, müziğe dair yazılmış kaynak kitap ve oluşturulmuş arşivin neredeyse olmadığını görüyoruz. Dijital bir
yayın da olsak kendimize ufak çaplı bir kütüphane denebilecek aylık/günlük yayın, kitap ve fotoğraf arşivi oluşturmaya başladık. Bunu yapabilmek için müziğe dair yazılan yerli yabancı metinler okuyor, mezatlarda yayın ‘kovalıyoruz’.

Ancak iş güncel metinlere geldiğinde afallıyoruz. Ana akım yayınlarda bir hevesle başlatılan kısa ömürlü müzik köşeleri, aynı yayında aynı konuları yazan müzik habercileri, internet sitesinde kafası karışık ve genellikle kamuoyu tepkilerine göre yol alan müzik haberi siteleri karşımıza çıkıyor.

Kulislerde, etkinliklerde müzik endüstrisinden isimler ara sıra müzik yazarlığı müessesini tartışmaya açıyor. Bir etkisi var mı ya da objektifler mi diye konuşulurken ortaya biri “Müzik yazarı müzik bilmeli, enstrüman çalmalı” diye kafadan giriyor, o sohbet de bitmiyor. Biz bunları konuşurken yurt dışında müzik basınının bittiği, müziğin ucuz ve kolay ulaşılabilir olduğu sistemde okurun kritik okumak yerine doğrudan şarkıyı dinleyerek karar verdiği, müzik kritiğinin güncel iletişim kanallarına uyarlanması gerektiği konuşuluyor.

Rolling Stone ya da NME her yıl okur kaybederken Guardian gazetesinin müzik eki verdiği günler tirajı artıyor. Öte yandan dijital tarafta da gelişmeler var. Müzisyen ve müzik eleştirmeni Anthony Fantano’nun müzik eleştirileri yaptığı YouTube kanalı The Needle Drop’un 2 milyona yakın abonesi var. Müzik üzerine uzman kişiler podcast yapmaya başladı.

Evet, nesle göre şerbet burada da hakim. Ancak iş tarihe not düşmeye ve güvenilir bir kaynak okumaya gelince, iş müzik yazarları / eleştirmenleri ve müzik habercilerine düşüyor. İlhan Mimaroğlu, Müzik Tarihi kitabında şöyle diyor: “Müzik eleştirmeni çoğunlukla basında çalıştığına göre önce bir gazetecidir. Ödevi, beğeni açıklamak yanında, hem de haber vermek, olay bildirmektir… Sözünü ettiğimiz olay bir müzik olayı olduğuna göre müzik eleştirmeninin en geniş anlamında müzik bilmesi gerekir. Bu bakımdan müzik eleştirmenliği hem müzik biliminin hem de gazeteciliğin bir kolu olur.”

Biz de Mimaroğlu’nun bu sözleri ışığında aktif olarak bir mecrada müzik yazan isimlere ulaştık. Görüş vermeyi kabul eden herkese aynı soruları ilettik. Baştan uyaralım, bu haber bir nebze uzun zira aldığımız görüşleri kısaltmadan olduğu gibi aktarmak istedik. Görüş veren her isim farklı bir noktaya değiniyor, olaya bambaşka bir perspektif kazandırıyor.

Elbette müzik yazarı ekonomisi, adaleti, eğitimi gibi konulara da değiniliyor ancak tüm bunlar bir kitap konusu olur. Bu yazının tamamını okuduktan sonra müzik yazarı mı eleştirmeni mi denmeli, müzik yazarını müzik habercisi diye genellemeli mi ,tüm bu ayrımların önemli mi ve müzik yazarlığının sorunları olup olmadığına dair görüşleri okuduktan sonra kararı da size bırakıyoruz.

Aşağıda, alfabetik biçimde listelenmiş olarak bize görüş veren isimlerin yazdıklarından tadımlık bir kısım ve eğer isterseniz tamamını okumak için bağlantılar bulacaksınız.

Müzik yazarı kimdir: Eda Solmaz

“(…) Bence Türk eleştirmenlerinin en büyük zaafı da burada ortaya çıkıyor, ‘ben’ merkezli yazılar kaleme alıyorlar. Bir albümü ya da şarkıyı ele alırken fazlasıyla lokal düşünülüyor…”

Röportajın tamamı için buraya tıklayabilirsiniz.

Müzik yazarı kimdir: Ersin Babaoğlu

“(…) Twitter’da bir yorum paylaşan herkes o işin ‘yazan’ı. İşi değersizleştirmek hiç istemem ama unvanlara da takılmayalım artık…”

Röportajın tamamı için buraya tıklayabilirsiniz.

Müzik yazarı kimdir: Müjde Yazıcı Ergin

“(…) Türkiye’de müzik medyasından sadece PR yapması beklendiği için bu gibi titrler bu işi yapanlar dışında kimseyi ilgilendiriyor gibi gelmiyor bana….”

Röportajın tamamı için buraya tıklayabilirsiniz.

Müzik yazarı kimdir: Sinem Vural

“(…) Ehil ya da değil, kendine bu ismi takmışsa bu var olduğumuz minicik bir alanı daraltmaz, beni seni onu karalamaz. Unvanı kendine yakıştırman değil onun kabul görmesi mesele…”

Röportajın tamamı için buraya tıklayabilirsiniz.

Müzik yazarı kimdir: Taner Turna

“(…) Nasıl mekanların ambargo uygulaması gereksiz bir tutum ise yazarların da linç kültüründen beslenen karalama yazıları da bir o kadar faydasız…”

Röportajın tamamı için buraya tıklayabilirsiniz.

Müzik yazarı kimdir: Tolga Akyıldız

“(…) kendine müzik yazarı unvanı verdiyse, müzik yazıyorsa ve yazdıkları okunuyorsa bence müzik yazarıdır. Zaten birinin müzik yazarı olup olmadığını esasen mecra belirlemez…”

Röportajın tamamı için buraya tıklayabilirsiniz.

Müzik yazarı kimdir: Yavuz Hakan Tok

“(…) PR temsilcilerinin ya da bizzat müzisyenlerin kendileri hakkında yazılması için birden fazla kez rica, hatta ısrar etmelerini can sıkıcı buluyorum…”

Röportajın tamamı için buraya tıklayabilirsiniz.

Müzik yazarı kimdir: Zeynep Okyay

“(…) 10 yıl müzik gazeteciliği yapan ve üzerine son 10 yıldır da plak şirketi tarafında çalışan biri olarak söyleyebilirim ki birbirimizi ciddiye almak zorundayız. Diğer türlü sektör bulunduğumuz noktada saymaya devam eder…”

Röportajın tamamı için buraya tıklayabilirsiniz.

Müzik yazarı kimdir: Zülal Kalkandelen 

“(…) Müzik eleştirmenliği ne yazık ki sinema eleştirmenliği gibi kurumsallaşamadı
Türkiye’de ve onun gibi bir meslek olarak da…”

Röportajın tamamı için buraya tıklayabilirsiniz.