Dünyanın hitmaker’ı şimdi ne yapıyor?

Batuhan K. OCAKÇI

Son zamanlarda pop müziğin helvasının kavrulduğuna dair sürekli konuşuluyor. Dünyada popçular sound’larını iyice rap’e hatta trap’e doğru kaydırıyor. Tüm bu uğraşlar yapılırken yazdığı satırlar Shakespeare kadar, hatta belki de daha çok ezbere bilinen isim Max Martin… İsveçli söz yazarı ve müzik prodüktörü Martin, bugün Spotify’ın 2000s ve 2010s playlist’lerinin yıldızı. Merak ettik pop müziğin imparatoru rap müzik çağında ne yapıyor. Anlaşılan onda da işler kesatmış…

Aynı bizim 90’lar popçuları gibi gündemde kalma çabalarında… Şarkılarda iş tutmayınca 30 hit şarkısını konu alarak &Juliet adında bir müzikal hazırladı. Normalde röportaj vermeyen Martin, kendini anlatmak için basının önüne çıktı. Eh işe de yaradı. Amerika’da gösterilen müzikalin tüm gösterimlerin biletleri tükendi.

Onun bu iş arayışlarını hip-hop’ın yükselişine bağlayalan Guardian‘a şöyle açıklıyor durumu: “Rap’in yükselmesinden dolayı endişelenmiyorum. Başarılı olmak istediğim için müzik yapıyorum sonuçta. Ayrıca popüler kültür bir şekilde değişimeli. Sevdiğiniz şeye bağlı kalmak güzel ama devam etmeyi, ilhamınızı korumak için kayıt yapmaya devam etmeli” diyor. Kim bilir, yeniden bir pop yükselişi Martin’in ‘ikinci baharı’ ile mümkün olabilir. Bu büyük beklentimiz normal, Martin’in başarılarını düşününce…

‘BİR ŞEYLER HİSSETTİM’

Britney, Ariana Grande, Taylor Swift ve Adela gibi isimler Martin’e yıllar geçse de minnettar. “Büyürken sürekli Abba, Elton John, The Beatles dinledim. Ne söyledikleri hakkında hiçbir fikrim yoktu. O yüzden ses uyumu benim için önemliydi. Müziği dinlerken bir şeyler hissettim. Eğer çok iyi sözler yazıyorsanız ve ses uyumu yakalayabiliyorsanız bu müthiş. Ama insanlar ne söylediğinizi anlamasa da duygusal şarkınızla hareketleniyorsa bu müthiş” diyor 20 yıldır pop müziği domine eden prodüktör. Bu hislerle çalışan Martin, Taylor Swift, Ariana Grande, Adele, Katy Perry ve Britney Spears için yazdığı 73 şarkıda 22’si Amerika’daki müzik listelerine bir numaradan girdi. Bu sayı İngiltere’de 12’idi. Yaptığı hit şarkılarla 150 milyon kopya satışa ulaştı. Martin’in 5 Grammy Ödülü ve Polar Prize’ı var. Ayrıca bir de Oscar adaylığı…

Martin’in başarısının altında Ace of Base için yaptığı işlerle uluslararası hit’ler yapan Denniz PoP’ın çırağı olması var. Martin, glam rock grubu It’s Alive’in frontman’iydi PoP ile tanıştığında kendi halinde takılıyordu. Martin’deki pop kulağını sezen PoP,  Stokholm’deki Cheiron Stüdyosu‘nda onu işe aldı. Martin kendini işine öyle kaptırdı. Martin o dönemler için “Prodüktör ne yapar onu bile bilmiyordum. Stüdyoda neler olduğunu anlamak için geceli gündüzlü iki yılımı verdim” diyordu. Ürettiği orijinal melodilerle kısa sürede Backstreet Boys ve Five gruplarıyla çalışmayı garantiledi.

 

Bu gönderiyi Instagram’da gör

 

Max Martin Fan Page (@maxmartinmusic)’in paylaştığı bir gönderi ()

Yazdığı Baby One More Time‘ı birçok şarkıcıya ulaştırdı. Dönemin ünlü grubu TLC ve Backstreet Boys gibi popüler müzisyenler şarkıyı şiddet içerikli bulduğu için okumak istemedi. Martin, parçayı zar zor Britney Spears’a ulaştırdı. Spears için Martin bugün, “Söyleyiş tarzını duyar duymaz anlamıştım. Farklı bir boyut ekliyordu” diyor. Ve ip orada koptu…

GÖLGELERDEKİ HITMAKER

Şarkıları bu kadar bilinse de söz yazarı ve müzik prodüktörü Martin ortadan kaybolmayı başarıyor, her zaman gölgede gizleniyor. Üstelik dikkat çekmemesi çok güç, 48 yaşında, uzun boylu İsviçreli ve 256 milyon dolarlık serveti var… Martin neredeyse hiç röportaj vermiyor. 1997’de Do You Know parçasından sonra kendini şöyle tanımlıyor: “Bodrumun bir yerlerine sıkışmış bir nerd…”

‘BOŞ BİR SATIRLA DEVAM’

Yine Guardian‘a çalışma yöntemini anlatıyor prodüktör; “Kendinizi otomatiğe almak çok kolay. Kimi zaman bunu yaptığımı düşünüp kendimi rahatsız hissediyorsam öyle olması gerektiği içindir. Bu işi kaptım demenin verdiği rahatsızlıktan değil.” Martin, gereksiz bir karmaşıklıktansa basitliği ve tekrarı önemsiyor. Katı kuralları yok ama yöntemleri var: “Çok derin bir söz yazdıysanız ve bunu ilerletmenin yolu, daha ‘boş’ bir satırla devam etmel. Böylece dinleyici duyduklarını sindirebilir.” Bu tekniği Taylor Swift’in Shake It Off şarkısında kullandığını söylüyor ve devam ediyor: “Biraz da matematiksellik var. Ama ritminizi bulduysanız bunların hiçbirine gerek yok. Zaten kuralı olsaydı tüm şarkılarım çok büyük başarılar elde ederdi.” Martin’in bu yöntemleri 2020’de çığır açacak mı, bekleyip göreceğiz.

 

MAX MARTIN TOP 10

1. Robyn – Show Me Love

2. Backstreet Boys – I Want It That Way

3. Britney Spears – … Baby One More Time

4. N Sync – It’s Gonna Be Me

5. Kelly Clarkson – Since U Been Gone

6. The Veronicas – 4ever

7. P!nk – Who Knew

8. Ariana Grande feat. Iggy Azalea – Problem

9. Katy Perry – Teenage Dream

10. Taylor Swift – Style